Børneprojekt Danmark

Spring til indhold »

Le Mans set gennem et barns øjne

2. september 2011

Det var en fredag jeg kom hjem fra skole og min mor fortalte mig, at de havde ringet ude fra Cystisk Fibrose Centret (børneamb.) på Skejby Sygehus og spurgt om jeg ville med til Le Mans. Det var Børneprojekt Danmark, som havde lavet en tur og ville invitere 7 børn fra Skejby Sygehus samt mor eller far med ned at se Le Mans. Min mor og jeg skulle tænke over det i weekenden og give besked om mandagen, hvor jeg skulle til den månedlige undersøgels/kontrol ude på sygehuset. Jeg behøvede ikke en weekend til at tænke over det, for jeg ville vildt gerne med på den tur. Min stedfar har været til Le Mans flere gange, men han kunne ikke i år, fordi han ikke havde mere ferie. Men min mor ville gerne med, selvom hun ikke ved så meget om biler. Nu glædede jeg mig bare MEGET til turen og til at komme ned at se ræs og masser af SEJE biler.
Det blev endelig den onsdag vi skulle af sted. Først i skole indtil middag og så hjem og pakke og så endelig af sted. Mormor og morfar kørte os til bussen og morfar mødte Keld, som han kendte fordi Keld har været fodboldtræner for min moster, da hun var barn, så de snakkede lidt indtil bussen kom. Vi kom ind i bussen og kendte ingen, men Betina, som var med kom og sagde hej og velkommen og fortalte lidt om, hvad der skulle ske. Jeg var meget spændt. Vi fik samlet de sidste børn op på vej nedad mod grænsen. Og ved Fleggaard skulle vi spise, men det regnede meget så vi blev meget våde. Vi fik handlet sodavand og slik til turen og så kørte vi videre. Det var en lang tur til Le Mans, men jeg sov meget og pludselig var vi der.
Det var vildt at se alle de telte, autocampere osv. der allerede var stillet op. Vi kom til K-Camp og der var bare så mange ens grå telte. Vi kom ud af bussen og Ole bød os velkommen og vi fik vores telt. Min mor og jeg fik så pumpet luftmadrasserne og indrettet vores telt. Nu kom vi så i snak med en dreng (Mads) og hans mor (Bianca) som også var med på turen. Mads og jeg er lige gamle, så vi blev hurtigt meget gode venner. Efter frokost gik vi op og kiggede på Le Mans banen, boderne osv. Vi så Tom Kristensen inde i en bygning, hvor han gav interview men vi kunne ikke komme derind. Vi var henne ved AUDI FAN AREA og der fik vi AUDI flag og bluser. Fredag aften var vi nede at se kvalifikationsløb oppe fra tribunen lige over pitten. Fedt at høre bilerne og se hvor stærkt de kørte og hvor hurtigt de kunne skifte hjul, tanke benzin osv. Efter dette var det hjem i seng, for vi var alle trætte efter den lange bustur!
Fredag hyggede vi i Børneprojekt Danmarks telt og kørte Le Mans på den seje opstilling af Playstation 3 og bilsæde. Det var ligesom at sidde i en rigtig bil. Vi 7 drenge, der var med kom rigtig i snak og hyggede os sammen. Kl. 13 kom Tom Kristensen til teltet. Vi 7 drenge skulle sætte os ved et bord og så ville han komme og give autografer. Jeg havde 2 AUDI flag, en AUDI t-shirt samt min Le Mans billet som han skrev på. Vi fik også alle en kasket af ham hvor han skrev vores navn på og hans autograf. Jeg var så stolt over at have set ham, givet hånd til ham, snakket med ham samt fået alle de autografer, for han er min helt til Le Mans.
Om eftermiddagen skulle vi ind til Le Mans by og se parade. Vi så bare så mange seje biler og tog en masse billeder. Selve paraden var flot og vi fik en plads i først række. Michelin manden gav os kasketter. Og vi så Tom Kristensen og de andre fra AUDI endnu engang til Paraden, da de blev kørt rundt. Fredag aften kørte vi drenge igen Le Mans og prøvede at slå hinandens rekorder. De voksne hyggede og gik over og hørte musik i det store telt indtil det blev senge tid ved 2-tiden.
Lørdag var det endelig tid for selve Le Mans løbet. Vi gik over og satte os ved Dunlop kurven allerede kl. 12, så vi kunne få en god plads. Puuh det var lang tid at sidde og vente, men vi kom til at stå forrest da løbet startede, så det var dejligt. Jeg havde bare glædet mig rigtig meget til løbet for har jo kun set det i fjersynet før. Løbet startede og vores helte fra AUDI lå forrest men efter kun 1 time gik det galt – træls og min helt Tom K kom jo så desværre aldrig ud at køre, da det var hans bil, som blev smadret!! Vi bestemte så i flok at gå lidt rundt (de fleste af os drenge samt forældre). Vi fik shoppet lidt souvenirs og om aftenen skulle vi spise i Børneprojekt Danmarks telt. Der var kommet rigtig mange gæster i teltet og der var dækket fint op til aftensmaden og vi fik rigtig lækker grill mad med en masse lækre ting til og til sidst den lækreste jordbærkage.
Da det blev mørkt gik vi over for at se løbet i Porshe kurven. Men igen var der kørt en AUDI bil galt, og det tog meget lang tid at få ryddet op så der kørte safety car i lang tid. Men det var sjovt at se natløb også.
Søndag var vi mest i teltet hele dagen. Vi var trætte og vejret var ikke så godt. Men os 7 drenge vi hyggede og legede og spillede hele dagen indtil vi skulle med bussen hjemad om aftenen. Og heldigvis vandt mit hold AUDI selvom de havde smadret 2 biler  men vi var vildt glade fordi de vandt.
Det har bare været en KANON oplevelse og TAK til alle fra Børneprojekt Danmark, alle hjælperne som vi snakkede og legede rigtig meget med. Det var bare en så dejlig tur, at det var rigtig træls at skulle hjem igen – tiden gik ALT for hurtigt. Håber at jeg kan komme til Le Mans igen for det er bare en af de fedeste oplevelser jeg har haft nogensinde. Og jeg er blevet rigtig gode venner med nogle af de andre drenge og det er jeg meget glad for.
Jeg ville ønske, jeg ikke havde Cystisk Fibrose, men det var dejligt at få denne tur og at nogle giver os syge børn en oplevelse for livet, så alt ikke bare går op i sygdom selvom jeg jo som altid skulle passe min behandling (medicin, inhalation osv)selvom jeg var på ferie.
TUSINDE TAK FOR DEN SEJESTE TUR NOGENSINDE – I KAN TRO MANGE AF MINE KLASSEKAMMERATER ER MISUNDELIGE OVER JEG HAR MØDT TOM KRISTENSEN

MANGE VENLIGE HILSNER

DANIEL HVAM

P.S Også en lille hilsen fra mig (Daniels mor). TAK for en DEJLIG tur og en masse gode oplevelser. Det var virkelig camping på LUKSUS-KLASSE

Ole Kristiansen, Grundlægger

Det er et spørgs- mål om livskvali- tet. Om at give børnene mulighed for at nyde livet som børn, selv under sygdom.